Saturday, October 26, 2013

Tutor


YES.kerje pertama after dah tamat kontrak sbgai GA (graduate assistant) ialah aku jadi personal tutor. seriously aku xdek pengalaman nk mengajar bagai. tpi aku cbe jugak tuk jadik pendidik time ni sbb aku ni jnis akan buat ape kerje yg halal asalkan ade duet untuk kesinambungan hidup. Aku xnak jadik beban sesape. so time ni aku decide jadik tutor untuk student yg bakal SPM. 2 org student. Mcm2 kerenah budak2. xhabes2 dgn KPOP. time belajar pon KPOP. nampak sgt kn aku ajr borink.

tpi tu sbnarnya mendidik ko sabar. Mse ni lah ko rase cm nk give up sbb ko rase apa yg ko nk ajar xsampai kt dorunk. that's y dorunk jadik bosan. Mse ni ko akan pikir cmner nk tarik perhatian dorunk. Lgik2 lah aku skunk aim nak jadik Lecturer. if sekarang pon aku failed nk mengajar. cmner kelak. mase ni ko akan slow2 learned n get  strenght to handle this situation. Mula2 mmg rase cm malas dah nk mengajar. Tpi satu jer yg aku ingat selalu bermain dlm kepale tiap kali aku rase nk tarik diri. KEPERCAYAAN  yg parent budak2 ni dh bagik kt aku. dorunk sgt berharap anak dorunk dpt belajar sampai peringkat aku skrg. TANGGUNGJAWAB yup sbb aku dh berjanji nk ajar sampai ank dorunk SPM. Janji jgn dicapati kn.:)

cmner pon aku bersyukur sgt dgn pengalaman ni (walaupon terkdg merungut, give up, xcukup masa nk rest) tpi semua ni ada hikmah. HUSNOZON. mungkin Allah s.w.t nk ajar aku cmner menjadik pendidik. Mcm mna nak tarik perhatian pelajar. Mcm mana nk dptkn confident bile nak mengajar.

DAN 

yang penting adalah menambah ilmu pengetahuan. Bile ajar dorunk ni. dgn autoatik apa yg aku belajar dulu. Yg macm kabur dan ingat2 lupa dtg berpusu2. xdaklah aku rasa aku ni xbergune. At least ade jugak ilmu dlm dada untuk dijadikn bekalan. ALHAMDULILLAH.


Nilah kesayangan. Mrk sgt jujur dan baek.terime kSih sbb bgik kerje same students.


Fokus.gud.


Dan stress. Chill k.:))

wassalam.

No comments:

Post a Comment