Saturday, February 25, 2012

syukur...selamilah diri mereka~

penah x kwn2 pergi ke sekolah anak2 kurang upaye?ok for the first time in my life pergi sane.....ke sekolah ank2 yg mempunyai mslah penglihatan....dri situ bnyak yg aku sedar,pelajari...bnyak yg aku selami....aku xnk cerite detail...aku join atas dsr kebajikan...gotong royong...kebetolan aku dipertanggungjawabkan untuk cat bilik mkmal...seronok

dlm kesempatan tu kite kenal2 nga adik2 situ....mase tu aku realize ape perasaan dorang bile berjauhan dgn keluarge??tibe2 aku teringt mse aku first time dimasukkan ke sekolah berasrama dulu...first time aku berjauhan dgn kelurge...for two years im crying bcoz i miss my mom...everyday...tu adelah perasaan orm yg sempurna fizikal cm aku...so bagaimane pule dgn adik2 ni yg kekurangan ni?....xdapat melihat dunia...ade yg dpt melihat tpi kabur...ape perasaan mereka bile berjauhan dgn keluarge??mesti rase disisihkan...am i right?sedey...manusia walaupon cacat or sempurna...tpi mempunyai naluri n perasaan yg sama bukan???

aku bertanye pade kwn aku...sggupkah aku mempunyai ank begini kmudian letak mrk di asrama....dlm naluri terdetik...walau cacat aku xnk ank aku berade jauh dgn aku.....then my friend told to me...u have to.....supaya mrk dpt berdikari...mcm mne kalo kmu tue esok2...siape yg akn tolom mrk buat semue ni?sape??dan aku akui kebenaran kate kwn aku....perlu ajr mrk untuk berdikari...

aku tersentuh dgn sorm adik ni..soooo cute....bile berjalan selalu berpegang tgn dgn kwn..aku agak senior dri dye...terserlah sikap dye yg masih takot2...terdetik hati ini untuk menyapa adik tu...tpi xberkesempatan...aku hanye dpt mengusha adik tu dri jauh...until now...aku masih terbyg2 kn wajah adik tu...raut wajah mengambarkan jiwe dye yg sunyi...takot....he still young.....cute boy tpi ade kekurangan...xdpt melihat dgn sempurne......jiwe ni meruntun tatkala memandang dye...sometime nobody is perfect...dat's y Allah menyuruh kita supaya besyukur dgn apa yg Allah telah kurniakan...hati ni pilu ya Allah mengenangkan mrk yg tidak sempurna...mgkin xsempurna di mata manusia  tpi sempurna amat sempurna di mata Allah...ya Allah limpahilah mrk dgn kebahagian dan rahmat Mu yg xterhingge...

*********
masih ingt saat2 kmi main satu permainan yg dinamekan GOLD BALL....sejenis permainan untuk orm yg xdpt melihat...semangat sgt jiwe mrk ya Allah...terserlah kesungguhan mrk...kebhagiaan...semangt nk menang ketike melawan kmi yg sempurne penglihatan ni....gelak tawe...gaye mereke...msh terbayang2 di mata.....seronok bile kite lihat mrk bhagia.....saat ni aku tergelak2 melihat gelagat diorg....bhagie yg dirase...insyaAllah aku xkn lupa..

ingt dgn adik yg aku cerite td...sepanjang game dilansumkan aku lihat aksi mrk..di saat orm bergumbira...dye seolah2 dgn dunia yer...kdg2 xtaw nk tafsir dye sdg tersenyum atau bersedey...hanye Allah yg mengetahui...

ingt ple pade sorm adik perempuan ni...mgkin dlm 4 thun...cute orgnyer...tpi xnk ramah mesra...xgelak...bile orm nk menegur dye menjauhkan diri...mgkin dye masih baru di asrama itu...sedey sgt...

terime kasih ya Allah krn memberi kesemptan kpd diri ini untuk melihat semue ini...membuatkan diri ini sedar siapelah aku ya Allah di sisi Mu...menyedarkan diri aku spy bersyukur dgn ape yg telah kau kurniakan untuk aku ya Allah...alhamdulillah krn sampai saat ni aku msh bernyawa untuk melihat kebesaran dan kekuasaan Mu...

surah al baqarah ayat 216

"TETAPI BOLEH JADI KMU TIDAK MENYUKAI SESUATU,PADAHAL IA BAIK BAGIMU, DAN BOLEH JADI KMU MENYUKAI SESUATU PADAHAL IA TIDAK BAIK BGI MU...ALLAH MENGETAHUI,SEDANGKAN KMU XMENGETAHUI"

“Ya Robb-ku, berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orang ibu bapaku, dan untuk mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai. Dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang sholeh.” QS. An Naml : 19.


********
bergambar kenangan untuk dikongsi...

mereke2 sdg menjamu selere

 GOLD BALL

aksi GI RAHIM bermain GOLD BALL

seronok dan kelakar


dlm ni ade adik yg aku ceritakan td...:P



P/s:-...kdg2 perlu melihat org2 yg kurang berbanding diri kita..agar kita sentiase bersyukur dgn nikmat Allah...agar kita sedar dan merase rendah diri...agak kite tidak menyombongkan diri kita di bumi Allah swt.....ikhlas...pika

No comments:

Post a Comment